De uitlaatdemper is een essentieel onderdeel van uw auto: hij is verantwoordelijk voor het afvoeren van verbrandingsgassen van de motor naar de buitenwereld. Het is belangrijk om te weten hoe u hem moet onderhouden en, zoals bij elk auto-onderdeel, kan het nodig zijn om de uitlaat te repareren of te vervangen.
Hoe werkt de uitlaat?
Wat is de functie?
Geplaatst aan de uitgang van de motor, ontvangt de uitlaat de verbrande gassen en voert ze naar de achterkant van de auto om schadelijke dampen af te voeren. Hij vermindert het geluid dat door de gassen wordt geproduceerd en helpt de uitstoot van schadelijke, toxische elementen te verminderen. Hij behoudt ook het prestatieniveau van de motor.
De uitlaat kan alleen volledig effectief zijn als hij helemaal luchtdicht is. Zelfs het kleinste lek vermindert de motorprestaties en veroorzaakt brommende, rammelende of sissende geluiden.
Waaruit bestaat het?
Het eerste element dat aan de motor is bevestigd, is het uitlaatspruitstuk. Vervolgens is er een gevlochten stuk, daarna de katalysator. Het volgende element, op dieselvoertuigen en sommige recente benzinemotoren, is het roetfilter (DPF). Daarna volgt de tussenpot en de demper.
Al deze elementen zijn geplaatst en verbonden aan een leiding.
De Europese Gemeenschap verbiedt de installatie van dempers en katalysatoren die niet zijn goedgekeurd. Want dat leidt tot vermogensverlies en een hoger brandstofverbruik.
Alles over de katalysator van auto's
Wat is de functie?
De katalysator vermindert de vervuiling van uitlaatgassen op twee verschillende manieren, afhankelijk van het type motor:
- Omzetting van koolstofmonoxide en stikstofoxide in niet-vervuilende stoffen bij benzinemotoren.
- Omzetting van koolstofmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen in koolstofdioxide en water bij dieselmotoren.
Wanneer moet de katalysator vervangen worden?
De gemiddelde levensduur van een katalysator is 12.000 km onder normale motoromstandigheden. Een slechte afstelling kan de katalysator onherstelbaar beschadigen.
Ook lekkages in de uitlaat veroorzaken een temperatuursverhoging die de katalysator beschadigt. Een beschadigde katalysator zorgt voor een ondoorzichtige rook uit de uitlaatdemper.
Bij geluiden of trillingen onder de auto, is het raadzaam snel naar een garage te gaan: deze symptomen duiden op een verval van de onderdelen van de katalysator.
Daarnaast zijn verminderde acceleratiekracht en frequente motorstoring tekenen van verstopping die ook aandacht vereisen.
Alles over de roetfilter (FAP)
Hoe draagt u zorg voor uw roetfilter?
Roetfilters vereisen geen specifiek onderhoud, behalve dat u de olie gebruikt die de fabrikant aanbeveelt en goed motoronderhoud.
Om dure reparaties te voorkomen, als u voornamelijk stadsritten of korte afstanden doet, is het raadzaam om af en toe tien tot twintig minuten op de autosnelweg te rijden met een minimaal toerental van 3.000 tpm. Hierdoor voorkomt u verstopping van de filter.
Hoe onderhoudt u uw FAP?
Afhankelijk van het type ritten, kan een controle bij uw monteur rond de 150.000 km nuttig zijn om een mogelijke verstopping te voorspellen.
Een brandend waarschuwingslampje en de motor die in noodloop gaat? Dat zijn indicatoren van verstopping. In dat geval moet een 'gedwongen regeneratie' worden uitgevoerd door uw monteur, of moet de roetfilter zelfs vervangen worden.
FAP's (met additief) moeten worden bijgevuld met een specifiek product. Afhankelijk van het voertuig moet het additief worden bijgevuld rond de 80.000 km voor de eerste generaties en rond de 150.000 km voor de recentere.
Alles wat u moet weten over de uitlaatdemper
Wat is de functie?
De rol van de uitlaatdemper is om het geluid te verminderen. Afhankelijk van de voertuigen kan er een middendemper zijn, naast de achterdemper die de uitlaatlijn afsluit.
Als u merkt dat de uitlaat van uw voertuig een abnormaal hoog geluid maakt en als u denkt dat u meer brandstof verbruikt, kan het zijn dat uw demper beschadigd is.
Wanneer moet de uitlaatdemper vervangen worden?
De levensduur van een uitlaatdemper is variabel: de gebruiksfrequentie, korte afstanden, en immobilisatie beïnvloeden een ophoping van vocht aan de binnenkant die corrosie versnelt. Bijvoorbeeld: bij zeer korte ritten kan er niet genoeg worden verwarmd voor de verdamping van water. Bovendien kan een katalysator in slechte staat ook schade veroorzaken aan de achterdemper.
Als uw voertuig steeds meer geluid maakt bij het accelereren, is dit een waarschuwing: de demper van uw uitlaatpijp is waarschijnlijk verslechterd en vervult zijn rol niet meer.
Bij elke technische controle van het voertuig controleert de keurmeester de staat en goede werking van de uitlaatlijn. In geval van afwijkingen wordt op het rapport vermeld welke elementen moeten worden vervangen of gerepareerd. De aanwezigheid van roest en/of perforaties zijn bepalend voor het vervangen van de demper.
Hoe een uitlaatpijp repareren?
Een visuele controle kan roestplekken detecteren. U kunt ze behandelen met een anti-roestproduct om te voorkomen dat de pijp dieper wordt aangetast.
Voor kleine perforaties en scheuren zijn er, afhankelijk van de te repareren zones, verschillende soorten producten: kit, pasta, banden of isolatiebanden die de levensduur van uw uitlaatpijp kunnen verlengen.
Opmerking: de uitlaatdemper wordt vastgehouden door rubbers die de trillingen opvangen. Ze kunnen barsten, breken en de lassen van de demper verzwakken. Het is dus belangrijk om ze te controleren en indien nodig te vervangen.

Advies van 1,2,3 AutoService
Onze professionals kunnen u informeren over de staat van uw uitlaat, en of hij aan vervanging toe is of niet.